środa, 17 sierpnia 2016

Drożdzowe ciasto na maślance z jagodami i malinami






Kiedy byłam mała i jeździłam na wakacje do Babci na wieś to zawsze czekałam na ciasto drożdżowe, które nigdzie nie smakowało tak samo jak u Babci. Ciasto z owocami leśnymi, podawane z jeszcze ciepłym krowim mlekiem i świeżym masełkiem jest smakiem, który staram się odtworzyć, aby moje Dziecko także miało wspaniałe pachnące wspomnienia z dzieciństwa.
I tak jak moja Babcia mi i mojej Siostrze, tak moja Mama mojej Córce pomysłami na świeżą drożdżówkę sponsoruje na ustach wiele uśmiechu.
Spróbujcie :)










Składniki:



300g jagód
200g malin
100g poziomek (opcjonalnie)

Kruszonka: 
100g mąki pszennej
50g cukru
16g cukru waniliowego
60g roztopionego przestudzonego masła

 Ciasto:

30g świeżych drożdży
90 g roztopionego masła lub margaryny ( przestudzone)
4 i 1/4 szklanki + łyżka mąki 
200ml maślanki
1/2 szklanki drobnego cukru
szczypta soli
3 całe jajka + 1 żółtko ( w temperaturze pokojowej)










Przygotowanie:


Świeże drożdże drobimy, posypujemy łyżeczką cukru oraz około łyżeczka maślanki i mąki. Mieszamy i odstawiamy w suche ciepłe miejsce do urośnięcia. 
Do dużej miski wsypujemy mąkę i dołączamy do niej wyrośnięte drożdże i resztę składników (masło dodajemy na końcu). Mieszamy dokładnie ręką do dokładnego połączenia składników ( sprawdzam zawsze czy ręka mi bez problemu odstaje. Ważne, aby ciasto było dobrze wyrobione i pulchne (ugniatać należy około 5 minut).
Miseczkę oprószyć mąką i pozostawić ciasto pod lniana ściereczka do podwojenia swojej objętości.
W międzyczasie rozpuścić margarynę na kruszonkę i po lekkim przestudzeniu łyżką połączyć wszystkie składniki, aby powstała kruszonka.
Kiedy ciasto wyrośnie należy je ponownie zagnieść i umieścić w przygotowanej blasze 35cmx25cm (powinna być natłuszczona). Uformować jak do pieczenia.

Na ciasto wyłożyć owoce i kruszonkę i ponownie nakryć ściereczkę do podrośnięcia.
Rozgrzać piekarnik do 180 stopni (grzanie góra dół) i piec przez 35-40 minut.
Studzić przy uchylonym piekarniku.


Smacznego :) 





2 komentarze:

  1. Super wypasione drożdżowe ciacho :)!

    OdpowiedzUsuń
  2. Takie babcine ciasto jest najlepsze - z owocami lasu to dopiero musi być pyszne! :D

    OdpowiedzUsuń